Uudet pikavipit, ovatko ne hyvä vai huono asia? Hyvä tietenkin sen kannalta, että ompahanainakin enemmän varaa valita, mutta valinnan vaikeus saattaakin tulla eteen. Toisaalta, eimonissakaan eri pikalainapalveluissa ole hirveästi eroa muuta kuin nimessä ja sivustonulkonäössä.

Olemme kaikki huomanneet kuinka pikavippi-innostus on tarttunut yrittäjästä toiseen, ja uudet
pikavipit ovat kohonneet edeltäjiensä rinnalle, muodostaen järjettöman verkon eri pikavippifirmoja.
Kaikilla vähän eri korkoprosentit ja maksuajat, mutta muuten ne ovat kuin toistensa kopioita. Toiset
menestyvät paremmin kuin toiset, jotkut uudet pikavipit ovat päässeet käsiksi jopa kansainvälisiin
markkinoihin. Yleensä kuitenkin vanhat, jo useamman vuoden toimineet pikavippiyhtiöt jyräävät
pienet alleen suuremmilla markkinoitibudgeteillaan, työntekijämäärillään ja mahdollisimman
asiakasystävällisellä hintatasolla. Uudet pikavipit herättävät yleensä enemmän skeptisyyttä
asiakkaiden keskuudessa kuin vanhemmat.

Usein törmään jollain keskustelupalstalla surffaillessani aiheisiin, jossa joku kysyy: ”Onko
kenelläkään jokemusta tästä?” ja sisällä linkki johonkin varsin uudehkoon, vielä maineettomaan
pikalainapalveluun. Myös yleensäkin koko pikalainojen laaja skaala, puhumattakaan kuinka uudet
pikavipit, ovat hyvin edustettuina esimerkiksi Suomi24:n keskusteluissa, keskustellaan mm.
pikalainojen riskeistä, niiden markkinoinnista, vertaillaan eri pikavippejä ja etsitään koko yhteisön
panoksella parasta vaihtoehtoa, tai ihan vaan päivitellään miten kätevä palvelu se oikeasti onkaan.
Isoimmat internetin keskusteluyhteisöt ovat jopa tehneet foorumeilleen kokonaisen uuden osaston,
jossa tavallisen pikalaina-aiheisen asiallisen keskustelun kylkiäisenä uudet pikavipit, tai oikeastaan
niiden yritysten omistajat pääsevät spämmäämään oman firmansa nimeä esiin.

Mistäkö tunnistaa uudet pikavipit? Uudet pikavipit tunnistetaan yleensä heidän nettisivuistaan, ja
niiden sisällöstä. Sivuilla saattaa olla esimerkiksi jonkinlainen teksti ”Uudet sivut avattu,
tervetuloa!” tai yritys tarjoaa jonkin sortin avajaistarjousta, joka saattaa olla hieman normaalista
alennettu prosentti korossa, tai kenties vaikka tuplasti pidempi maksuaika. Jos nyt edes kaikki
firmat haluavat pitää mitään avajaistarjouksia, tai tuoda asiakkaan tietoon, että yritys on vasta nuori.
Jos yritys on vasta tiensä alussa, se voi tarkoittaa pientä miinusta ihmisten luottamuksessa kyseiseen
yritykseen, eihän mikään sano että aloittava yritys olisi jotenkin huonompi välttämättä kuin sitä jo
vuosia tehnyt, mutta on yleinen lähtökohta, että uudet pikavipit ovat automaattisesti
epäluotettavimpia kunnes toisin todistetaan. Uudet pikavipit, joista ei löydy paljoa keskustelua
netistä, eivät vakuuta samalla tavalla kuin jo vuoden 2005 pikavippi-ryntäyksen aikana kasaan
laitetut puljut.

Tietysti uudet pikavipit voivat olla hyväkin diili, jos sattuu törmäämään hyvään avajaistarjoukseen.
Ihmiset jotka ottavat lainan aina eri palvelusta, tekevät hyvää tutkimustyötä kaikkien eteen, jos he
esimerkiksi pitävät omaa blogia, tai kirjoittelevat kokemuksistaan netin keskustelupalstoille.
Uudesta pikavipistä saattaa syntyä pysyvä asiakassuhde kauppiaan ja kuluttajan välille, jos
havaitaan että kyseinen lainan välittäjä on erityisesti jonkun mieleen.

Yksi syy, miksivät uudet pikavipit eivät välttämättä lyö itseään markkinoilla läpi, on se, että niiden
markkinointiin varattu rahamäärä on lähen poikkeuksetta pienempi kuin vanhemmilla yrityksillä,
joilla on varaa lappaa rahaa mainostukseen joka kuukausi isoja summia, sillä asiakkaat eivät
itsekseen taivaasta tipu. Jos uudet pikavipit ovat isojen yritysten perustamia, silloin on varaa satsata
heti alussa, toisin kuin aloittelevilla ‘yhden miehen yrityksillä’, jonka toiminta on vaakalaudalla
kunnes se saa riittävästi tuulta siipiensä alle, jos saa. On niitäkin tapauksia kun sama suomalainen
yritys kokee uudet pikavipit tuottoisiksi, ja päättää perustaa rinnalle toisen samaa asiaa tarjoavan
yrityksen, ja kolmannen ja neljännen ja niin edespäin.

Pikavippejen kauhea markkinointibuumi näyttää kannattavan, vaikka sitä on kritisoitu paljon
lehdissä, keskusteluissa ja ihmisten mielissä, mm. ollaan ihmetelty sitä, että uudet pikavipit
mainostavat liian nuorille suunnatusti, ja mainontaa on vain liian paljon, Ymmärtäähän sen kun joka
paikasta sitä puskeekin tuutin täydeltä. Samalla netin käyttäjät ovat pistäneet merkille, kuinka
valehtelematta melkein neljäsosa verkkosivujen kuvallisista mainosbannereista sisältävät erilaisia
pikavippeihin liittyviä sloganeita ja tarjouksia. Jos jonkinlaista mainosta ties missä, mutta mikäs
siinä jos bisnes kulkee tämän voimalla.

Onhan siinä taas yrittäjillä miettimistä missä seuraavaksi alkaa mainostaa, uudet pikavipit
ovat vallanneet nyt internetin bannerimainokset, keskusteluissa höpötetään, uudet pikavipit
sitä, uudet pikavipit tätä… Puskaradio kiertää suusta suuhun hyviä- ja huonoja kokemuksia.
Varsin suuri verkko on jo muodostunut, kysymys kuuluukin mistä seuraavaksi saamme
katsella kun uudet pikavipit valtaavat yhä enemmän tilaa muulta mainostettavalta tavaralta?

Mutta jos uudet pikavipit ja niiden mainokset häiritsevät, niin eihän niitä ole pakko katsella.
Selainpelejä ei ole pakko pelata jos mainokset ärsyttävät, joten mitäpä niitä sen enempää
puimaan.